اطلاعات جدید در مورد استفاده از Saxenda®برای کاهش وزن و بهبود عوامل خطر قلبی-متابولیک

3 ژوئن 2016- اطلاعات بدست آمده از تجزیه و تحلیل تعقیبی فازسوم مطالعه ی بالینی "چاقی و پیش دیابت SCALE™"(Satiety and Clinical Adiposity - Liraglutide Evidence)در اولین اجلاس چاقی در اروپا (EOS 2016)ارائه  شد.

در مطالعه ی بالینی چاقی و پیش دیابت SCALE™به افراد بالغ مبتلا به پیش دیابت و چاق یا کسانی که دارای اضافه وزن بوده و به سایر بیماریهای مرتبط با اضافه وزن نیز مبتلا بودند، بصورت تصادفی داروی Saxenda®(به 1505 نفر) و یا پلاسبو (به 749 نفر) به مدت 160 هفته در کنار رژیم غذایی کم کالری و افزایش فعالیت  فیزیکی داده شد.

افرادیکه در16 هفته ی اول این تحقیق، با دریافت داروی Saxenda، وزنشان به میزان 5 درصد یا بیشتر کاسته شد به عنوان  "افراد زود پاسخ گو" طبقه بندی شدند .

عوامل خطر کاردیومتابولیکی درافراد زود پاسخگو نسبت به افراد دیر پاسخگو (افرادیکه در 16 هفته اول کمتر از5 درصد از وزنشان  با مصرف Saxendaکاهش یافته بود) بهبود یافته  و این افراد مقدار وزن بیشتری را از دست دادند.

در هفته ی شانزدهم، 68 درصد از افراد تحت درمان با Saxenda  زود پاسخگو بودند، در حالیکه  تنها 22.3درصد از افراد گروه  پلاسبو به اندازه ی 5درصد یا بیشتر از وزنشان کاسته شده بود.

 در هفته ی 160 ام، از وزن آن دسته از افراد گروه زود پاسخگو که توانستند تا انتهای این مطالعه حضور داشته باشند(580 نفر) به طور متوسط 8.6درصد (9.1کیلوگرم) کاسته شده بود، درحالیکه در گروه دیر پاسخگو (210 نفر) کاهش وزن تنها 2.9درصد(3.1کیلوگرم) گزارش شد.

علاوه بر این در گروه زود پاسخگو، تعداد افرادیکه به قند نرمال دست یافته بودند، 69.8درصد بود در مقابل در گروه دیر پاسخگو 55.4درصد به قندخون نرمال دست یافتند و ابتلا به دیابت در گروه زودپاسخگو به میزان 0.5درصد کاهش یافت و در مقابل تنها 3.2درصد، کاهش در ابتلا به دیابت در گروه دیر پاسخگو مشاهده  شد.

 پرفسور Madsbadاز دانشگاه  کپنهاگ و محقق بالینی مطالعه ی SCALEمی گوید: این یافته ها نشان می دهد که بر اساس پاسخ اولیه ی بیماران به درمان با  Saxenda  می توان میزان کاهش وزن دراز مدت را در این افراد پیش بینی کرد و پزشکان با استفاده از این اطلاعات می توانند افرادی که بیشترین فواید از درمان طولانی مدت  با  Saxenda  را بدست می آورند، شناسایی کنند. علاوه بر این، با این نتایج ما به بررسی فواید درمان با Saxendaبر بهبود فاکتورهای قلبی متابولیک و قند خون بیماران علاوه بر کاهش وزن، تشویق شدیم. بر این اساس، درهفته ی 160 ام ، در فشارخون سیستولیک افراد زود پاسخگو بهبود بیشتری مشاهده گردید( 3.7- در مقابل 3.3- میلیمترجیوه)، همچنین نمره ی تاثیر وزن بر کیفیت زندگی در این افراد در مقایسه با افراد دیر پاسخگو بهبود یافت (نمره ی  IWQoL-Liteدر گروه  زود پاسخگو 13.4و این نمره در گروه دیرپاسخگو برابر با  9.5بود).

Saxendaبه طورکلی بخوبی توسط بیماران تحمل می شود و عوارض جانبی آن مشابه با مطالعات بالینی قبلی است. شایع ترین عارضه ی جانبی این درمان درهر دو گروه عوارض گوارشی بود(75.3  در برابر 71.6درصد) و اختلالات کیسه ی صفرا در گروه زود پاسخگو شایع تر بود(6.3 درصد در برابر 2.2 درصد).

مترجم : به دلیل راحتی در مقایسه، گروه " early non-responders" در این جا "گروه دیر پاسخگو" ترجمه شده است، در حالیکه ترجمه ی دقیق تر آن گروهی است که به درمان سریع  پاسخ نمی دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دارو، نحوه ی استفاده از آن(زیر نظر پزشک) و عوارض جانبی آن به آدرس: http://www.drugs.com/pro/saxenda.htmlمراجعه کنید.

منبع: www.medicalnewstoday.com/releases/310743.php